mandag 10. oktober 2011

Demokrati i Europa

Jeg må få presisere overfor Kjell Svenske, i forbindelse med en diskusjon i bladet Finnmarken, at Jens og jeg er for mer demokrati.


Men jeg blir bekymret når jeg ser  at man blant annet  i Berlin's elite for alvor  drøfter fordelene  ved diktatoriske regjeringsformer, selv om de kaller det for midlertidige ordninger. (Det stod i "Internationale Politik"  som er et tysk utenrikspolitisk eksperttidsskrift).


De viser blant annet til at vi i Vesten på en måte har utsatt oss selv for det de kaller demokratisk tretthet og en utvanning av de demokratiske systemer og institusjoner.

Man drøfter muligheten for  å forynge de demokratiske systemer som de mener har blitt mett av dage.


Den nye økonomiske veksten i land som Kina og Russland trekkes frem som gode eksempler. Der har man klart å tenne gløden og konkurrranseevnen. I Berlin spør man seg rett og slett om autoritære systemer er bedre fordi beslutninger kan gjøres mye raskere da enn i "sidrumpete demokratier".


Kanskje er det sånn. Ikke vet jeg. Men jeg må innrømme at det går kjølige ilinger gjennom ryggmargen når jeg tenker på at disse tankene kommer fra Berlin's elite som trekker i snorene bak den tyske  hverdagspolitikken.


Jeg liker uansett  å kommentere det andre har sagt i Europa. Og gjerne saker og ting som ikke alltid kommer frem i media generelt.  Men Jens og jeg er helt klart for mer demokrati.  De som vil ha mindre demokrati finner vi helt andre steder. Og antallet øker faretruende.

Olav E. Johansen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar