torsdag 22. september 2011

Etter Utøya


I Brennpunkt på NRK1 20.9.11 ble søkelyset satt på ytringsfriheten blant annet med hensyn til det å omtale Islam negativt.  Noen maner til forsiktighet i så måte. Det gjør også jeg. 


Men Muslim-brødrenes største åndelige veileder, sjeik Yusuf al Qaradawi,  er jo selv en av dem som gir Muslim-motstandere i Vesten vann på mølla. Hva med dette eksemplet som jeg fant på You Tube: 


"Vi skal  erobre Roma og Italia - og Europa . Dette betyr at islam vil komme tilbake. Jeg forventer at Islam vil erobre Europa uten å ty til sverd eller kamp. Europa er  i en elendig forfatning på grunn av materialismens og  promiskuitetens filosofi og all umoralen som råder der. 


Det er på høy tid at Europa finner en vei ut av dette. Men Europa vil ikke finne noen annen redningsmann eller livbåt enn Islam. Naturligvis må muslimene begynne å handle med tanke på å erobre hele verden". 


Hvorfor  blir ikke sånne uttalelser toppnyter i vestlige media?  For al Qaradawi er ikke hvem som helst i den arabiske verden. Jeg kjenner at jeg også blir urolig av å lese sånne uttalelser av en så innflytelsesrik egypter. 

Olav E. Johansen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar